Pages

Hidup perlu diteruskan...pasrahlah pada Yang Esa kerana sesungguhnya hidup dan mati ini hanya untuk Allah!

Monday, January 17, 2011

BILA RINDU ITU BERBISIK

SEBELUM CINTAMU KIAN MEKAR
SEBELUM KASIHMU KIAN PUDAR
SEBELUM KAU PERGI MENJAUH
KERNA HATI INI TAK BISA
MELIHAT DIRIKU TERSIKSA
MENANGGUNG PERITNYA RINDU ITU

MALAMKU TERGANGGU KERNA MARAH HATI INI
APA GUNANYA MENYAKITI HATI
MENAMBAH NANAH PADA LUKA
MENYIMBAH PEDIH PADA SEDIH
MENYIRAM AIR MATA PADA KESEDIHAN


Lancar tangan Mira mencoretkan madah rindu itu, sakit hati mira tiada siapa yang tahu. Mira hanya berserah, pasrah pada apa yang berlaku.'Pasti ada hikmahnya disebalik semua yang berlaku', detik hati Mira.

"Hai Mira, jom lunch." Tegur ema. Lamunan Mira terhenti, membiarkan perginya rindu itu. Sakit hatinya tak tertanggung lagi dek kerana rasa marahnya yang mendalam. Mira tersenyum kelat memandang ema.

'Jom', mira terus bangun mengikut ema yang tak sudah-sudah menegur rakan-rakan lain yang masih sibuk di meja kerja. Sikap ema yang periang sentiasa menjadi inspirasi semua orang. Mira sendiri mengaguminya, seolah-olah tidak pernah punya masalah.

Kereta dipandu laju, namun hati Mira tetap sedih, tak sabar rasanya menunggu hilangnya marah dan sedih hatinya. Masa akan berlalu dan semuanya pasti akan berlalu bersama waktu dan ketika yang kadang-kadang menguji kesabaran dan kekerasan hati Mira. Mira membiarkan ema berbicara, sambil menyambutnya dengan gelak kala kelucuan menyentuh hati. Namun sakit hati ni seolah-olah tidak pernah hilang, menjadi tembok besar menutup hati dan jiwa ini. Allah saja yang tahu derita hati ini.

Mira membiarkan semuanya berlalu sehingga marah beransur reda kerna Mira yakin bila marah ini hilang, pasti benci akan bertandang, menukar marah menjadi benci, menukar rindu menjadi nanah. Mira pasrah.

Malam yang dingin membuatkan Mira terkenang lagi segala penipuan dan kehinaan yang telah diberikan kepadanya. Semua persoalan yang tidak pernah terjawab menjadi teman kelukaan hati Mira. Kenapa sanggup menjadi penipu hanya kerana mementingkan diri sendiri ? Kenapa sanggup mengenepikan rasa belas hanya kerna pentingkan diri sendiri ? Kenapa aku yang menjadi mangsa dalam sebuah perhubungan yang sebelumnya penuh dengan kejujuran dan rasa percaya ? Kenapa mengkhianati hati ini yang benar-benar tulus dan ikhlas ? Kenapa susah benar berterus terang sedangkan itulah kunci perhubungan kami selama ini? Mira tahu tiada gunanya bersoal tapi tidak berjawab...namun hatinya terlalu kecewa dan luluh, tak sanggup menerima penghinaan ini. Mira hanya mampu meminta pada Yang Esa agar mentari kembali menerangi hati Mira yang kegelapan, membiarkan pelangi selepas hujan itu hilang dari pandangan dan luput dari hati , jiwa dan ingatan Mira.

No comments:

Post a Comment