Pages

Hidup perlu diteruskan...pasrahlah pada Yang Esa kerana sesungguhnya hidup dan mati ini hanya untuk Allah!

Friday, December 9, 2011

Hidup Ini Suatu Perjuangan

Hari ni jumpa dengan kawan lama...lama sungguh tak jumpa dia, lebih kurang 2 tahun. Setelah sekian lama tak jumpa, tahu-tahu dia dah bercerai dengan suami dia. Kesian dia...tapi pasti semua yang berlaku itu ada hikmahnya. Aku sendiri tidak mengerti bagaimana semuanya boleh berlaku, cuma yang pasti Allah yang lebih mengetahui apakah hikmah disebaliknya. Semoga kawanku ini mendapat kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat...dan dipermudahkan segala urusannya serta ditemukan jodoh dengan orang yang lebih baik dan menghargai serta menyayanginya sepenuh hati...Amin!

Bila usia meningkat tua...aku sentiasa mengenangkan kisah hidupku dan kawan-kawanku. Diusia remaja aku dan kawan-kawan hanya bergembira dan meluangkan masa bersama dengan penuh suka dan duka, namun tidak ada satu pun bayangan kehidupan masa depan dapat dilihat. Semuanya tidak pernah terbayangkan, hidup remaja penuh dengan ujian dan peperiksaan di sekolah, tidak sabar rasanya hendak habiskan belajar dan masa sekolah. Zaman belajar terasa panjang dan perit, tanpa sedar yang kehidupan selepas belajar jauh lebih merumitkan. Dugaan dan pengalaman hidup bagai tidak pernah berhenti menguji dan mendewasakan aku jua kawan-kawanku. Baru kini aku sedar...hidup ini suatu perjuangan yang panjang yang tidak tahu bila dan dimana noktahnya. Hanya mampu berdoa dan mengharapkan rahmat dan redha dari Allah.

Sukar sekali menggambarkan apa yang telah aku lalui...amat sukar sekali untuk memahamkan situasi ini kepada anak-anak didikku...tidak tercapai hasrat untuk meluahkan apa yang cuba diungkapkan...terlalu rumit. Mereka selalunya tidak percaya kalau aku katakan zaman persekolahan adalah zaman yang paling indah. Pastinya mereka juga seperti aku diusia mereka, tiada bayangan langsung apa yang aku akan lalui...apa yang aku sangkakan dan harapkan berlaku dalam hidupku jauh menyimpang dari sejarah hidupku yang aku benar-benar lalui.

Biarlah mereka belajar dari pengalaman hidup mereka sendiri kerana setiap insan ada ceritanya sendiri...dari mula belajar berjalan sehingga kini mampu terbang (naik kapal terbang laa)biarlah semuanya menjadi pelajaran bahawa Hidup Ini Suatu Perjuangan yang harus dilalui dengan penuh rendah diri kepada Allah. Biarlah mereka belajar sendiri...suatu masa nanti seusia aku mereka pasti merasai apa yang aku rasai...yang sukar sekali untuk aku ceritakan!

No comments:

Post a Comment